Content marketing – Twoja broń w walce o klienta

Content marketing – Twoja broń w walce o klienta

Reklamy, bilbordy, wyskakujące banery reklamowe ; jednym słowem koszmar. Nie czytasz ich, nie oglądasz, dokładnie tak jak większość ludzi. Zdajesz sobie z tego sprawę, że reklama Twojej firmy na którą wydałeś ciężkie pieniądze również jest pomijana. Co robić? Jak zapoznać klienta z produktem, który oferujesz? Jak zachęcić do zakupu?

Content marketing – Twoja broń w walce o klienta

Nienachalna reklama, informacja która w ciekawy i szybki sposób dotrze do odbiorcy. I co najważniejsze do konkretnego odbiorcy – takiego którego temat interesuje i jest Twoim potencjalnym klientem.

Artykułów na temat content marketingu jest dosłownie masa. Samo ich czytanie niestety nic Ci nie da. Musisz działać. No to działamy. Przerwij czytanie na moment i zanim powrócisz do dalszej lektury zaopatrz się w długopis i notes. Czekam na Ciebie.

Ok, masz wszystko co jest nam potrzebne do dalszej pracy. Przystępujemy do pierwszej rzeczy: planu działania.

Na początku będzie on bardzo prosty. Z czasem rozbudujemy go uszczegółowimy. Ale to z czasem. Póki co dwa pozornie proste pytania:

– jaki jest Twój cel?

– jak chcesz osiągnąć ten cel?

Jaki jest Twój cel?

Cele w naszej firmie są bardzo różne. Zobacz kilka przykładów, może któryś z nich jest właśnie Twoim celem.

– zwiększyć świadomość marki;

– zwiększyć listę mailingową;

– zwiększyć liczbę klientów;

– zatrzymać w firmie klientów, których już zdobyliśmy;

– zwiększyć sprzedaż;

– pierwsza pozycja strony w wyszukiwarce;

– zarobić 1000 000 $ ;

Każdy ma swoje cele, a apetyt rośnie w trakcie jedzenia i całkiem możliwe, jeżeli zastosujesz się do mich rad już w przyszłym roku będziesz musiał ostatni cel zmienić na 5000 000 $.

I o to właśnie chodzi. Nasze cele – to lista otwarta, która ulega ciągłym zmianom. Oczywiście plan musi być realny do zrealizowania. Nie twierdzę, że 10000000 $ nie jest kwotą realną, jednak bezpieczniej będzie założyć mniejsze cele do realizacji. I stopniowo zwiększać, podnosić poprzeczkę.

Jak chcesz osiągnąć cele?

W zależności od tego jakie cele sobie wytyczyłeś, ich realizacja będzie różna. Z pewnością jednak wspólne dla wszystkich będą działania:

– określenie odbiorcy. Na początku określ do kogo chcesz kierować treść. Inaczej przecież napiszemy artykuł dla 16-latka , a innych słów musimy użyć aby dotrzeć do 40-letniej kobiety (wbrew pozorom do 16-latka łatwiej dotrzeć 😉 )

Jeżeli prowadzisz swój biznes już jakiś czas i masz stworzoną swoją bazę klientów – zadanie masz ułatwione. Jeżeli jednak jesteś na początku swojej drogi postaraj się określić cechy potencjalnych klientów. To tzw. targetowanie odbiorców. Nie lubię tego określenia, niestety najtrafniej odpowiada temu, co musisz zrobić. Musisz określić realne zainteresowania swojego odbiorcy, intencje zakupowe, dane demograficzne. Taki działanie na początku, pozwoli Ci skutecznie dopasować treść . Pisząc, musisz cały czas myśleć o tym jak pomóc swojemu odbiorcy, jak swoim artykułem przyczynisz si do rozwiązania jego problemu – o to głównie chodzi w content marketing.

określenie stylu. Wypracuj swój styl, nadaj charakter swoim artykułom. Nawet jeżeli będą pisane przez różne osoby w Twojej firmie, fajnie jeżeli będą spójne, wg określonego szablonu.

– social media: Twoje artykuły muszą być promowane. Zastanów się gdzie zrobisz to najszybciej. Jakie narzędzia będą najlepsze? A wybór jest naprawdę duży:

1. wiadomość przesyłana newsletterem;

2. tweety na tweeterze;

3. posty umieszczane na firmowych kontach na facebooku, google plus;

4. linki do artykułu na innych, zaprzyjaźnionych blogach;

5. umieszczanie linku do artykułu w komentarzach pod artykułami innych autorów (tylko wtedy

gdy jest na to zgoda);

6. reklama artykułu na fortach i portalach tematycznych.

– kalendarz: określ jak często będziesz publikował swoje artykuły. Określ częstotliwość. Wszystko dokładnie zaznacz w kalendarzu i przestrzegaj dat. W końcu swoje urodziny również obchodzisz w konkretnym dniu, a nie cztery dni po prawda?

Mamy cel, mamy ogólny zarys tego jak będziemy go realizować. Teraz czas na szczegóły.

Diabeł tkwi w szczegółach:

Napisz dokładnie co chcesz sprzedać. Stwórz listę produktów, które oferujesz. Banalne? Nie do końca. Sprzedajesz meble? Wszystkie? Może tylko jakieś konkretne rodzaje: kuchenne lub młodzieżowe? Jakiego rodzaju są to meble? Sosnowe, dębowe, nowoczesne, klasyczne….

Wiesz już co dokładnie sprzedajesz, teraz zainteresuj swoim produktem klientów.

Stwórz listę tematów, które pomogą Ci w osiągnięciu Twojego celu. Na początek niech to będzie np. 5 tematów. Stwórz na swoim dysku katalogi o nazwach takich jak Twoje tematy do których będziesz wrzucał poszczególne artykuły. Ułatwi Ci top pracę i pozwoli realizować systematycznie Twój kalendarz pracy. Przykładowe katalogi tematyczne to:

– historie klientów, którzy zakupili Twój towar;

– inspiracje;

– nowości branżowe;

– opisy produktów;

– pół żartem – pół serio.

Przy każdej z kategorii określ jak często będą się pojawiały artykuły. Pół żartem – pół serio to kategoria która może się pojawiać np. raz na pół miesiąca– nie musi być publikowana regularnie. Ale są tematy, które musisz tworzyć z większą systematycznością np. nowości branżowe.

Określ jakie social media będziesz wykorzystywał do promocji poszczególnych kategorii artykułów.

Każdej kategorii przypisz konkretne słowa kluczowe, słowa kluczowe szczegółowe i z długim ogonem. Jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe dowiesz się z artykułu SEO w content marketing (podlinkowanie do następnego artykułu).

Treść – magnez na Twoich klientów.

Wiesz już co chcesz osiągnąć, masz listę tematów. Czas na stworzenie pierwszego artykułu, który będzie nie tylko ciekawy, pełen wartościowych informacji, ale również zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek. Nie czekaj, zacznij pisać już teraz. Właśnie w tej chwili. Do dalszej lektury wróć dopiero jak skończysz pisać swój artykuł.

Uff skończone, artykuł został napisany. Odczekaj jeden dzień i przeczytaj go jeszcze raz. Popraw ewentualne błędy. Wydrukuj go i daj do przeczytania bliskiej osobie. Niech go oceni obiektywnie. Popraw błędy, które zostaną Ci wskazane i wrzuć go do konkretnego katalogu. Zanim rozpoczniesz promocję napisz kilka artykułów (po kilka z każdej kategorii). Zgodnie z utworzonym wcześniej kalendarzem rozpocznij publikację i promocję swoich artykułów. W międzyczasie musisz oczywiście tworzyć nowe treści.

Content marketing to trudna i żmudna praca – tego niestety nie da się ukryć. Na szczęście korzyści dla Twojej firmy są ogromne:

1. Buduje zaufanie do Twojej firmy;

2. Buduje relacje z Twoimi klientami.

3. Zwiększa ruch na Twojej stronie internetowej;

4. Poprawia SEO;

I na koniec to co lubimy najbardziej – zwiększa sprzedaż !

Warto? Oczywiście, że tak. To najzwyczajniej w świecie się opłaca. Opłaca się to Tobie i Twojej firmie. I chociaż tak jak napisałam wcześniej jest to dość trudne, to jednak z czasem stanie się to prawdziwą pasją. Bo przecież pisanie o tym co lubimy robić, Co jest ważne?

1. Pisz z pasją ; Nie zmuszaj się do pisania. Czasami jest dzień, kiedy nie uda Ci się napisać nic. Przeczekaj to i znów zasiądź do pisania. Nie odkładaj jednak swojego pisania w nieskończoność. Musisz być systematyczny – to jest bardzo ważne w content marketing.

2. Podczas pisania pokaż swoje poczucie humoru: Twoje artykuły nawet jeżeli traktują o bardzo poważnych sprawach nie powinny być smutne.

3. Kontroluj wyniki swojego pisania. Wykorzystaj google analitics i zobacz ile osób wchodzi na Twojego bloga, co jest najchętniej czytane, kto czyta Twoje artykuły.

4. Trzymaj rękę na pulsie – sprawdzaj na Google Trends co w tej chwili interesuje Twoich potencjalnych klientów – bądź na bieżąco.

5. Eksperymentuj – publikuj swoje artykuły w różnych formach – infografika, tekst połączony z obrazem, vide.

6. Promuj swoje artykuły – dobra treść to połowa sukcesu. Bez

W całej Twojej pracy ważne jest jedno – jeżeli robisz to dobrze – będzie to opłacalne.

Sprawdzaj ROI ( return on investment – czyli zwrot z inwestycji).

Sprawdzaj, które działania przynoszą Ci największe ROI i rozwijaj właśnie ten kierunek.

W pewnym momencie będziesz dokładnie wiedział co przynosi największe zyski. Ale nawet wtedy nie przestawaj eksperymentować i rozwijaj się dalej.