identyfikacja wizualna

IDENTYFIKACJA WIZUALNA FIRMY

“Jak Cię widzą tak Cię piszą” 

czyli co to jest Identyfikacja wizualna  firmy? Czy warto na nią wydawać pieniądze? Od czego zacząć strategię identyfikacji firmy? Z czy powinna być kojarzona moja firma? 

Identyfikacja wizualna – corporate identity (CI) to bardzo istotne działania w kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy. Wizerunek ten będzie określać jaka jest Twoja firma, co robi dla swoich klientów. Dobra identyfikacja wizualna wzmocni Twoją markę i ukształtuje tożsamość Twojej Firmy na rynku.

Co składa się na identyfikację wizualną firmy?

– kolorystyka i styl;

– logotyp;

– profesjonalna strona internetowa;

-wizytówki;

– papier firmowy, koperty, teczki

– dodatki poligraficzne

Przemyślana strategia identyfikacji wizualnej firmy to podstawa. Od czego zacząć?

1. Przypomnij sobie jak wpadłeś na pomysł założenia swojej firmy. Co było głównym powodem.

2. Zastanów się w jaki sposób chcesz zaprezentować klientom swoją markę. W jaki sposób chcesz aby była kojarzona i jakie emocje ma wywoływać.

3. Zapytaj swoich klientów z czym im się kojarzy Twoja firma. Jak do niej trafili i dlaczego skorzystali z Twoich usług. Oni wiedzą najlepiej dlaczego wybrali Twoją formę i pomogą Ci w stworzeniu idealnej identyfikacji wizualnej;

4. Zobacz w jaki sposób prezentuje swoją markę Twoja konkurencja; Nie kopiuj ich pomysłów, ale staraj się wyróżnić, pokazać coś innego; Coś to charakteryzuje właśnie Twoją firmę.

5. Tworząc identyfikację wizualną firmy wybiegaj w przyszłość, zaplanuj jak ma rozwijać się Twoja firma i pokaż to.

Kiedy ustalisz charakter i cel swojej firmy, możesz przystąpić do konkretów.

1. Określ kolor, lub kolory które będą dobrze odzwierciedlać charakter Twojej firmy.

2. Wykonaj lub zleć wykonanie logo dla swojej firmy. Logo może się składać z samego logotypu, lub też stanowić połączenie logotypu i sygnetu i w całości identyfikować Twoją firmę w jednoznaczny sposób. Stworzenie dobrego logo często jest poprzedzone wieloma godzinami ciężkiej pracy i burzy mózgów. Pierwszy jednak zawsze jest szkic.

tworzenie logotypu

Firefox Logo Martijn Rijven

Ustal rodzaj czcionki, która będzie się pojawiać na wszystkim elementach Twojej identyfikacji wizualnej. Wybierz maksymalnie trzy rodzaje fontów. Większa ilość spowoduje, że Twoja identyfikacja nie będzie spójna.

Określ wysokość czcionki i odstępów między liniami. – trzymaj się określonych zasad we wszystkich projektach;

Logo jest głównym elementem, który pojawia się na wszystkich pozostałych elementach identyfikacji wizualnej: stronie internetowej, ulotkach, wizytówkach, broszurach… Warto więc poświęcić więcej czasu na przygotowanie odpowiedniego symbolu graficznego swojej firmy.

4. Tworząc następne elementy identyfikacji wizualnej, nadal zachowujemy pełną  ich spójność, aby rosła tożsamość naszej firmy i wzmocnić swoją markę.

Kiedy wszystkie elementy identyfikacji wizualnej będą stworzone, konieczny jest ciągły ich monitoring i ewentualne działania rebrandingowe. To co było modne i ciekawe dwa lata temu, nie zawsze musi być takie w tym roku. Sprawdzaj reakcje swoich klientów i zachowując spójność idź z duchem czasu, aby Twoja firma była rozpoznawalna, a jednocześnie nie “trąciła myszką”.