internet dla niepełnosprawnych

Internet dla osób niepełnosprawnych

Już 12 maja 2015 roku wszystkie serwisy administracji publicznej, zgodnie z rozporządzeniem, mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zgodnie z międzynarodowym standardem WCAG 2.0.Dnia 30 maja 2012 roku weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 roku w sprawie Ram Interoperacyjności – Dziennik Ustaw z 2012 r. poz 526

Rozporządzenie to nakłada obowiązek pełnej  dostępności stron internetowych (zgodność z WCAG 2.0)  wszystkich instytucji publicznych w Polsce. Internet dla osób niepełnosprawnych – to główny cel.

Jednak taka dostępność stron jest ważna  bez względu na rodzaj prowadzonej działalności. Dostępność ułatwia życie wszystkim. Zarówno w przypadku stron związanych z działalnością publiczną jak i tych prywatnych.

Prawny obowiązek został nałożony na administrację publiczną ze względu na to, aby wszyscy bez względu na to czy jest to  osoba niepełnosprawna, starsza, mniej wykształcona, czy np. obcokrajowiec  – wszyscy bez wyjątku, mieli zawsze możliwość uzyskania wszelkich informacji urzędowych zamieszczonych w internecie.

Ich potrzeby nie kończą się jednak tylko i wyłącznie na sprawach urzędowych.  Robią zakupy przez internet, czytają blogi… jednym słowem chcą przeglądać internet bez żadnych barier. Nie pozwól na to, aby Twoja strona przestała być dostępna dla wszystkich. Dostępność jest po prostu opłacalna! Dla wszystkich – zarówno dla użytkowników jak i samych właścicieli stron.

Czy Twoja strona jest dostępna?

Możesz to sprawdzić korzystając ze strony WEBAIM

Pełne wytyczne dla dostępności treści internetowych 2.0 (WCAG 2.0) znajdziesz  TUTAJ.  

Głównym założeniem jest to, aby nie było osób wykluczonych cyfrowo. Jakie to osoby?

  1. niewidomi, niedowidzący,
  2. głusi i głuchoniewidomi,
  3. osoby niepełnosprawne ruchowo;
  4. osoby niepełnosprawne intelektualnie;
  5. osoby starsze,
  6. osoby niezamożne,
  7. społeczności z biednych regionów,
  8. osoby korzystające ze starych typów komputerów,
  9. osoby korzystające z urządzeń mobilnych.

Głównym Twoim zadaniem jest takie skonstruowanie strony, aby wszystkie te osoby mogły z niej w pełni korzystać.

O co musisz zadbać?

sklep internetowy– Odpowiedni kontrast pomiędzy tłem strony, a czcionką. Musisz zadbać o dobrą czytelność Twoich tekstów. Słaby kontrast jest prawdziwym zabójcą dla oczu czytelnika. Prawidłowy kontrast możesz sprawdzić na stronie WEBAIM.

 

sklep internetowy– Możliwość zmiany wielkości czcionki – bardzo duże ułatwienie dla osób niedowidzących;  Ustawienie odpowiedniego rozmiaru czcionki na stronie jest bardzo istotne. Zbyt mała czcionka skutecznie zniechęci do czytania tekstu, który zamieścisz na swojej stronie. Ale nawet 14 px może okazać się wielkością zbyt małą. Dlatego też ważne jest aby umożliwić użytkownikowi zmianę wielkości czcionki już z poziomu naszej strony. Ważny jest również odpowiedni dobór kroju naszego fonta oraz interlinia.

 

sklep internetowy– Możliwość obsługi strony za pomocą klawiatury, a nie tylko przy pomocy myszki – jest to duże ułatwienie dla osób starszych i z niepełnosprawnością ruchową.

 

sklep internetowy– Tekstowe odpowiedniki wszystkich zdjęć i ilustracji, zwłaszcza wtedy, gdy stanowią element nawigacyjny strony – opisy alternatywne <alt>. Dzięki uzupełnionemu znacznikowi <alt> osoba niewidoma, lub niedowidząca dowie się, o wszystkich elementach, które są na Twojej stronie. Im lepiej opisze swoje zdjęcie, tym lepiej osoba ta będzie mogła je “zobaczyć”.

 

sklep internetowy– Zachowanie odpowiedniej hierarchii nagłówków. Każdy użytkownik “skanuje” treść, którą masz mu do zaoferowania. Jeżeli będzie zbyt długi, opuści stronę. Warto więc podzielić swój tekst na sensowne części. Stwórz hierarchiczną ważność poszczególnych części używając odpowiednio <h1>, <h2>, <h3> … Wyróżniaj tekst pogrubieniem, dodawaj wypunktowania.

 

sklep internetowy– właściwe opisanie wszelkich animacji i filmów zamieszczonych na stronie – dzięki dodanym tekstom, osoba niesłysząca również dowie się o czym mowa w Twoim filmie;

 

sklep internetowy– czytelne opisanie linków. Każdy link powinien być opatrzony dodatkową  informacją do czego przekierowuje. Aby od razu można było stwierdzić, że tekst zawarty na naszej stronie jest linkiem, powinien być on innego koloru i podkreślony.

Ważne jest również to, aby treści zamieszczone na stronie były zrozumiałe dla wszystkich, nie tylko dla specjalistów w danej dziedzinie.

To oczywiście tylko garstka porad, ale jeżeli Twojej stronie brakuje w/w elementów, wymaga ona szybkiej przeróbki i dostosowania do pełnej dostępności ! Bądź widoczny w internecie!