typografia na stronie internetowej

Typografia na stronie internetowej

Typografia na stronie internetowej – jaką czcionkę zastosować, jakiej wielkości, jakiego koloru, żeby wszystko razem ładnie się komponowało i przyciągało. To oczywiście nie jest łatwa sprawa. Jak się z tym uporać?

Funkcjonalność, estetyka i czytelność: to główne trzy elementy, o które chodzi w typografii cyfrowej. A to wszystko stanowi ważną część projektowania graficznego naszej strony internetowej. Typografii nie możemy lekceważyć i zanim podejmiemy decyzję o użyciu konkretnej czcionki musimy przemyśleć kto będzie czytał treści, jakie mają przekazać informacje, które są mniej istotne, a które chcemy specjalnie wyróżnić. Tak, temat typografii jest z pewnością bardzo ważny i interesujący.

Co jednak jest czym? Jakie nazewnictwo obowiązuje  w typografii?

CZCIONKA: pojedyncza litera, lub znak pisma o określonym kroju;

FONT: plik z informacjami o kroju pisma. Zestaw czcionek o określonych cechach.

Formaty fontów:

  • Type 1 – przestarzały i chyba już mało używany. Type1 zawiera jedynie 256 jednobajtowych glifów (znaków)
  • True type: w zapisie dwubajtowym może posiadać aż do 64 000 glifów i to w jednym pliku (*.ttf). To umożliwiło wreszcie tworzenie unikodowych fontów wielojęzycznych.
  • Open Type – łączy zalety dwóch powyższych i dodatkowo jeszcze rozszerza ich możliwości.
    • OpenType TT (przeważnie z rozszerzeniem *.ttf, czyli faktycznie TrueType z dodatkami)
    • OpenType PS (postscriptowe z rozszerzeniem *.otf).

Jak widać różnica między czcionką, a fontem jest konkretna. Czcionka oznacza metalowe lub drewniane kostki do odbijania tekstu w technice druku wypukłego, a font jest krojem pisma w formie cyfrowej. Niestety nazewnictwo to często stosowane jest zamiennie. Tak to już jest, że świat cyfrowy często miesza nam się z “realem” 😉 A może nasz biedny język nie jest w stanie nadążyć za tłumaczeniami? Ale nie tym chcemy się dzisiaj przecież zajmować. 

Brniemy dalej, w ten zawiły świat typografii:  

 TYPEFACE: wygląd fontu.

„Font is what you use. Typeface is what you see.”Norbert Florendo

Znamy już podstawowe pojęcia w typografii, ale to tylko teoria. A co z praktyką? Jaki zastosować krój fontu na naszej stronie internetowej, żeby wszystko było OK?

Czasami nie warto jest samemu przeprowadzać masę testów, tylko skorzystać z rad najlepszych. Przeglądając internet z pewnością znajdziemy krój, który nam najbardziej odpowiada.

Jeżeli na jakiejś stronie jest font, który bardzo Ci się podoba zapisz go do formatu jpg i sprawdź jak się nazywa TUTAJ.

A skoro mamy już nazwę, instalacja tego fontu na naszej stronie jest już bardzo prosta, korzystając z poradnika JAK ZAINSTALOWAĆ POLSKĄ CZCIONKĘ.

Jeżeli chcesz zobaczyć jak będą wyglądały na stronie wybrane przez Ciebie fonty, skorzystaj z serwisu TYPETESTER gdzie szybko i łatwo można przetestować różne kroje fontów w różnych kolorach. Dodatkowo otrzymamy kod CSS, do wstawienia na naszą stronę www.

Mamy wybrany font, mamy ustalony kolor, pozostaje kwestia rozmieszczenia naszej czcionki na stronie. Jeżeli nie mamy pomysłu na ciekawy układ, możemy skorzystać z tzw. boskiego podziału.  Jak zastosować boską proporcję przy wstawianiu tekstu na naszą stronę możesz przeczytać w artykule BOSKI PODZIAŁ.

Myślę, że do tematu typografi na stronie internetowej z pewnością jeszcze powrócimy, bo dzisiejszy artykuł jest niejako wstępem do tego jakże rozległego tematu tekstu cyfrowego.